Vol 7, No 2 (2020): Poetry for children. A subtle yet intense voice in the history of children’s literature

Issue Description

Edited by Milena Bernardi, Sabrina Fava, Martino Negri

La parte monografica del presente numero di RSE – “Poesia per l’infanzia. Una voce sottile eppure intensa nella storia della letteratura per l’infanzia” – presenta i saggi pervenuti in risposta alla call for papers lanciata da Milena Bernardi, Sabrina Fava e Martino Negri nel dicembre del 2019.
La natura dei contributi raccolti ha imposto una chiara organizzazione diacronica dei materiali, con una netta preferenza degli autori per riflessioni sulle forme storiche della relazione tra poesia e infanzia, a testimonianza di una permanente difficoltà di fare i conti con la poesia intesa come forma del dire vitale e radicata nell’esperienza comune, scolastica e non, dei bambini.
I diversi soggetti dei contributi, così come le differenti prospettive ermeneutiche che li sorreggono, consentono di ripercorrere – per quanto sinteticamente e in maniera indiziaria – la storia del rapporto tra poesia e infanzia nel nostro Paese, facendone emergere momenti e questioni cruciali che ne hanno caratterizzato l’evoluzione.

##issue.tableOfContents##

Table of Contents

Introduction/Editorial

Children and poetry in Italy since the Nineteenth Century. Historical reconstructions and interpretative hypotheses
Martino Negri
3-10
DOI: https://doi.org/10.36253/rse-10093

Poetry for children. A subtle yet intense voice in the history of children’s lit

Erminia Fuà Fusinato: when pedagogy meets poetry
Angela Arsena
11-20
DOI: https://doi.org/10.36253/rse-9635
Poems of home: domestic poetry written by Antonio Rubino and Emilia Villoresi
Elena Surdi
21-35
DOI: https://doi.org/10.36253/rse-9638
Poetry for children as an educational project by Alfonso Gatto
Alessandra Mazzini
47-59
DOI: https://doi.org/10.36253/rse-9652
Avant-garde and Experimentalisms in Poetry for Children from Rodari to the Present Day: a Travel between Authors and Works
Chiara Lepri
61-74
DOI: https://doi.org/10.36253/rse-9654
Italian nonsense verse: rewriting poetry in Alice’s Adventures in Wonderland by Lewis Carroll translated into Italian
Claudia Alborghetti
75-86
DOI: https://doi.org/10.36253/rse-9634
Fishes, Water and Ice. Reflections on Poetry for Children in the Last Decades
Andrea Dessardo
87-98
DOI: https://doi.org/10.36253/rse-9669

Non-Monographic Section Articles

Don Lorenzo Milani and his school. The problems and perspectives of education in the “Lettera a una professoressa”
Giorgio Crescenza
99-108
DOI: https://doi.org/10.36253/rse-9879
Children and young people in psychiatric hospitals between the nineteenth and twentieth centuries: a survey of papers of the Gian Franco Minguzzi Institution in Bologna
Rossella Raimondo, Carlotta Gentili
109-119
DOI: https://doi.org/10.36253/rse-9752
Challenges and in Museum Education, Best Practices in Hungary
Katalin Kempf, Beatrix Vincze, András Németh
121-131
DOI: https://doi.org/10.36253/rse-9830
Elisa Paini (1863-1924). Wife and «unbeatable collaborator» of Luigi Credaro
Federica Ambrogi
133-144
DOI: https://doi.org/10.36253/rse-9865

Book Reviews

Gianfranco Bandini, Stefano Oliviero (a cura di), Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze
Chiara Martinelli
145-147
DOI: https://doi.org/10.36253/rse-9662
Giuseppe Eduardo Polizzi, La spesa per l’istruzione. Profili costituzionali
Matteo Morandi
149-150
DOI: https://doi.org/10.36253/rse-10032
Stefano d’Errico, La scuola distrutta. Trent’anni di svalutazione sistematica dell’educazione pubblica e del Paese
Fabio Targhetta
151-152
DOI: https://doi.org/10.36253/rse-9668
Juri Meda, I «Monumenta Italiae Paedagogica» e la costruzione del canone pedagogico nazionale (1886-1956)
Francesca Borruso
153-155
DOI: https://doi.org/10.36253/rse-10097
View All Issues