Vol. 9 No. 1 (2022): Not just A, B, C. Education and Development in Southern Italy (1861-1914)
Monographic Section Articles

Teachers and gyms at the beginnings of gymnastics in Southern Italian schools. The 1864 survey

Domenico Francesco Antonio Elia
Università di Bari

Published 2022-06-08

Keywords

  • gymnastics,
  • Italy,
  • 19th century,
  • Southern Italy,
  • Gyms

How to Cite

Elia, D. F. A. (2022). Teachers and gyms at the beginnings of gymnastics in Southern Italian schools. The 1864 survey. Rivista Di Storia dell’Educazione, 9(1). https://doi.org/10.36253/rse-12165

Abstract

This paper presents an analysis of gyms and gymnastics teachers in Southern Italy in the 1860s based on the survey conducted by the Ministry of education in 1864. On the background of national and international literature, the research aims to explore the gyms’ material conditions and the forms of teachers’ education and training. It argues that both poor equipment and low-level training affected the teaching practices of the first generation of gymnastics teachers. The paper contributes to a better understanding of regional and local features of the process of nation-building after the Unification (D’Ascenzo 2013).

References

  1. Alfieri, Paolo. 2017. Le origini della ginnastica nella scuola elementare italiana. Normativa e didattica di una nuova disciplina. Lecce: Pensa MultiMedia.
  2. Alfieri, Paolo. 2020. La scuola elementare e l’educazione fisica nell’Italia liberale (1888-1923). Lecce: Pensa MultiMedia.
  3. Alfieri, Paolo. 2021. “Children’s bodies and physical education in Italian elementary schools during the first half of the twentieth century”. In Education and the Body in Europe (1900-1950). Movements, public health, pedagogical rules and cultural ideas, a cura di Simonetta Polenghi, András Németh, Tomáš Kasper, 149-162. Berlin: Peter Lang GmbH.
  4. Augestad, Pål. 2003. “Architecture and the education of the body: The gymnasium in Norwegian physical training, 1889-1930.” The International Journal of the History of Sport 3: 58-76. DOI: https://doi.org/10.1080/09523360412331305783
  5. Bonetta, Gaetano. 1990. Corpo e nazione. L’educazione ginnastica, igienica e sessuale nell’Italia liberale. Milano: FrancoAngeli.
  6. Bonetta, Gaetano. 2009. “Nelle palestre del Regno. Le vicende della ginnastica educativa nei primi 50 anni dalla legge Casati”. Lancillotto e Nausica 1: 16-25.
  7. Bonetta, Gaetano. 2016. “L’educazione del corpo fra sport e politica”. In Modi dell’educare, a cura di E.M. Bruni, 19-47. Lanciano: Carabba.
  8. D’Ascenzo, Mirella. 2010. “Alle origini delle attività sportive nella scuola italiana: la ginnastica «razionale» di Emilio Baumann (1860-1884)”. In Sport e infanzia. Un’esperienza formativa tra gioco e impegno, a cura di Roberto Farné, 194-215. Milano: Franco Angeli.
  9. D’Ascenzo, Mirella. 2013. “La storia della scuola tra storia locale e storia generale”. In La ricerca storico-educativa oggi: un confronto di metodi, modelli e programmi di ricerca, a cura di H.A. Cavallera, 279-290. Lecce: Pensa MultiMedia.
  10. De Giorgi, Fulvio. “La storia dell’educazione come storia culturale”, Contemporanea 2: 263-285.
  11. Delheye, Pascal. 2014. “Statistics, gymnastics and the origins of sport science in Belgium (and Europe)”. European Journal of Sport Science 7: 652-660. DOI: https://doi.org/10.1080/17461391.2014.893021
  12. Elia, Domenico F.A. 2013. Storia della ginnastica nell’Italia meridionale. L’opera di Giuseppe Pezzarossa (1851-1911) in Terra di Bari. Bari: Progedit.
  13. Elia, Domenico F.A. 2014. “A case-study: gyms and gymnastics teachers in Apulia and Basilicata (1861-1893)”, History of Education & Children’s Literature 1: 467-486.
  14. Elia, Domenico F.A. 2016. “Alessandro La Pegna: ragioni di un silenzio storiografico”. Rivista di Storia dell’Educazione 2: 219-230.
  15. Elia, Domenico F.A. 2020. Palestre e stadi. Storia dell’educazione motoria in Italia. Milano: Mondadori Education.
  16. Ferrara, Patrizia. 1992. L’Italia in palestra: storia, documenti e immagini della ginnastica dal 1833 al 1973. Roma: La meridiana.
  17. Ferrari Monica, Morandi Matteo. 2015. I programmi scolastici di ‘educazione fisica’ in Italia. Una lettura storico-pedagogica. Milano: Franco Angeli.
  18. Ghizzoni, Carla. 2014. “La ginnastica nelle scuole primarie milanesi nel primo decennio postunitario”, History of Education & Children’s Literature 2: 549-577.
  19. Gori, Gigliola. 2009. “La ginnastica”. In Patrioti si diventa. Luoghi e linguaggi di pedagogia patriottica nell’Italia unita, a cura di Arianna Arisi Arota, Monica Ferrari, Matteo Morandi, 101-112. Milano: FrancoAngeli.
  20. Hardy, Stephen, Loy John, e Booth Douglas. 2009. “The material culture of sport: toward a typology”. Journal of Sport History 1: 129-152.
  21. Krüger, Michael, e Annette R Hofmann. 2015. “The development of Physical-Education Institutions in Europe: A Short Introduction”. The International Journal of the History of Sport 6: 737-739. DOI: https://doi.org/10.1080/09523367.2015.1024111
  22. Lê-Germain, Élisabeth. 1999. “L’institut Lyonnais d’Éducation Physique”. In The History of Physical Education & Sport from European Perspectives, a cura di Arnd Krüger, e Else Trangbæk, 137-148. Viborg: Olesen Offset.
  23. Leziart, Yvon. 1993. “Les premiers enseignants de gymnastique scolaire: histoire d’une profession qui se constitue (1869-1880). Étude dans la France de l’Ouest”. Staps 32: 67-77.
  24. Lopez Fernandez, Ivan. 2009. “The Social, Political and Economic Contexts to the Evolution of Spanish Physical Educationalists (1874-1992).” The International Journal of the History of Sport 11: 1630-1651. DOI: https://doi.org/10.1080/09523360903132899
  25. Morandi, Matteo, cur. 2016. Corpo, educazione fisica, sport: questioni pedagogiche. Milano: FrancoAngeli.
  26. Morandi, Matteo. 2019. “Maschile e femminile: ottant’anni di educazione fisica per l’infanzia in Italia (1833-1914).” Pedagogia e Vita. Rivista di problemi pedagogici, educativi e didattici 1: 192-204.
  27. Ndee, Hamad S. 2010. “Physical Education in State and Private Schools in Britain in the Late Nineteenth and Early-Twentieth Centuries: Elementary Schools and Other Schools.” The International Journal of the History of Sport 5: 872-904. DOI: https://doi.org/10.1080/09523361003625881
  28. Pazzaglia, Luciano, e Fulvio De Giorgi. 2005. “Le dimensioni culturali e politiche della ricerca storica.” Annali di Storia dell’Educazione e delle Istituzioni Scolastiche 12: 133-153.
  29. Pezzarossa, Giuseppe. 1884. Gli attrezzi di ginnastica. Un primo passo nelle utili riforme secondo le esigenze didattiche, igieniche ed economiche. Bari: Tipografia F.lli Pansini fu S.
  30. Pfister, Gertrud. 2003. “Cultural confrontations: German Turnen, Swedish gymnastics and English sport – European Diversity in Physical Activities from a Historical Perspective.” Culture, Sport, Society 1: 61-91. DOI: https://doi.org/10.1080/14610980312331271489
  31. Polenghi, Simonetta. 2014. “School subjects didactics in the history of education. Sources and methodology. Italian studies.” History of Education & Children’s Literature 1: 635-648.
  32. Sani, Roberto. 2011. Sub specie educationis. Studi e ricerche su istruzione, istituzioni scolastiche e processi culturali e formativi nell’Italia contemporanea. Macerata: EUM.
  33. Scotto di Luzio, Adolfo. 2004. “Corpo politico e politiche del corpo nella storia dell’Italia unita. Le vicissitudini della ‘ginnastica’ a scuola.” In La pedagogia e la didattica delle scienze motorie e sportive tra riforma della scuola e dell’Università, a cura di Giuseppe Bertagna, 49-69. Milano: FrancoAngeli.
  34. Tomlinson, Alan, and Cristopher Young. 2011. “Towards a New History of European Sport.” European Review 4: 487-507. DOI: https://doi.org/10.1017/S1062798711000159
  35. Torrebadella-Flix, Xavier. 2017. “La historia de la educación física escolar en España. Una revisión bibliográfica transversal para incitar a una historia social y crítica de la educación física.” Espacio, Tiempo y Educación 1: 1-41. DOI: https://doi.org/10.14516/ete.2017.004.001.76
  36. Zedda, Michele. 2016. “L’educazione fisica: spunti epistemologici.” In Corpo, educazione fisica, sport. Questioni pedagogiche, a cura di Matteo Morandi, 40-53. Milano: FrancoAngeli.
  37. WEBSITE
  38. De Luca, Luciano. 2013. “Abbondati Niccolò.” Ultimo accesso 9 giugno 2021
  39. http://dbe.editricebibliografica.it/dbe/ricerche.html
  40. Todaro, Letterio. 2013. “Caravella Venturino.” Ultimo accesso 9 giugno 2021
  41. http://dbe.editricebibliografica.it/dbe/ricerche.html
  42. Redazione. 2013. “Caveglia Cesare.” Ultimo accesso 9 giugno 2021
  43. http://dbe.editricebibliografica.it/dbe/ricerche.html