Teaching Careers and Mobility in the Province of Sassari at the Turn of the 20th Century: A Statistical Approach
Published 2025-12-11
Keywords
- teachers’ mobility,
- province of Sassari,
- teaching careers,
- quantitative approach,
- Giolittian era
How to Cite
Copyright (c) 2025 Federico Piseri

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
This paper analyzes the careers, entry pathways, and mobility of primary school teachers active in the province of Sassari who began their service between the late 19th century and 1914. The study is based on a sample of approximately 150 teachers, identified through summary records preserved in the Provveditorato fund at the State Archives of Sassari. Compiled in the 1920s for pension purposes, these documents – though partial, as they only cover surnames from F to Z – provide valuable data on appointments, locations, salaries, and length of service. The sample allows for an investigation into key questions about the teaching profession in early 20th-century Sardinia: the geographic origins of teachers (urban centers vs. rural areas), age at qualification, time to secure permanent appointments, and common patterns of territorial mobility. The analysis also incorporates a gendered perspective, relevant in light of the increasing feminization of the profession. The research focuses on a crucial phase in the legal definition of elementary teachers’ status, marked by a generational turnover that coincides with the so-called crisi magistrale (teachers’ crisis). The methodology is quantitative, based on the systematic processing of career summary sheets compiled by Provveditorato staff, rather than detailed prosopographical reconstruction. This approach enables meaningful comparisons with other Italian and international contexts, helping to identify how the teaching profession was configured differently across diverse geographic and socio-economic settings, beyond individual biographies.
References
- Annuario della istruzione pubblica del Regno d’Italia pel 1873-74. 1874. Roma: Regia tipografia.
- Bertoni Jovine, Dina. 1964. Funzione emancipatrice e contributo delle donne alle attività educative. In L’emancipazione femminile in Italia. Un secolo di discussioni (1861-1961), a cura della Società umanitaria, 19-44. Firenze: La Nuova Italia.
- Bua, Francesco. 2014. Il liceo Azuni. Storia della Scuola di Sassari. Una città e cento patrie. Vol. I (1848-1900). Sassari: Edes.
- Capelli, Gabriele, e Michelangelo Vasta. 2020. “Can school centralization foster human capital accumulation? A quasi-experiment from early twentieth-century Italy.” Economic History Review, 73/1, 159-184.
- Capelli, Gabriele. 2019. “A Struggling Nation Since Its Founding? Liberal Italy and the Cost of Neglecting Primary Education”. In School Acts and the Rise of Mass Schooling: Education Policy in the Long Nineteenth Century, a cura di Johannes Westberg, Lukas Boser, Ingrid Brühwiler. London: Palgrave Macmillan, 223-251.
- Cipolla, Carlo Maria. 1969. Literacy and Development in the West. Harmondsworth: Penguin.
- Covato, Carmela, e Anna Maria Sorge. 1994. L’istruzione normale dalla legge Casati all’età giolittiana. Roma: Ministero dei beni culturali e ambientali.
- De Fort, Ester. 1996. La scuola elementare: Dall’unità alla caduta del fascismo. Bologna: Il Mulino.
- De Fort, Ester. 2003. “L’analfabetismo in Italia tra Otto e Novecento: il caso della Sardegna”. In Maestri e istruzione popolare in Italia tra Otto e Novecento. Interpretazioni, prospettive di ricerca, esperienze in Sardegna, a cura di Roberto Sani, e Angelino Tedde. 81-118. Milano: Vita & Pensiero.
- Ghizzoni, Carla. 2003. “Il maestro nella scuola elementare italiana dall’Unità alla Grande Guerra”. In Maestri e istruzione popolare in Italia tra Otto e Novecento. Interpretazioni, prospettive di ricerca, esperienze in Sardegna, a cura di Roberto Sani, e Angelino Tedde. 19-79. Milano: Vita & Pensiero.
- Ghizzoni, Carla, e Simonetta Polenghi (Eds). 2008. L’altra metà della scuola. Educazione e lavoro delle donne tra Otto e Novecento. Torino: Società editrice internazionale.
- Luzzu, Teresa. 2024. “La femminilizzazione della professione magistrale. La città di Sassari come specchio della situazione italiana.” Tesi di laurea, Università degli Studi di Sassari, a.a. 2023-2024, rel. F. Piseri, corr. F. Pruneri.
- Pireddu, Elisabetta. “La classe magistrale in Sardegna dal 1860 al fascismo: analisi delle carriere professionali.” Tesi di Laurea, Università degli Studi di Sassari, a.a. 2009-2010, rel. Prof. F. Pruneri, corr. Prof. A. Tedde.
- Pironi, Tiziana. 2019. “Le donne a scuola”. In Manuale di Storia della scuola italiana, a cura di Fulvio De Giorgi, Angelo Gaudio, e Fabio Pruneri, 287-318. Brescia: Scholé.
- Piseri, Federico. 2022. “«La commissione prosegue i suoi lavori riprendendoli da…». Concorsi magistrali a Oristano tra conflitti di competenze e valutazione dei candidati (1866-1913).” Rivista di Storia dell’educazione 9(1): 43-59.
- Piseri, Federico. 2024a. “Superare il sottosviluppo con l’istruzione: analisi della ricezione e applicazione delle riforme scolastiche in Sardegna (1860-1921)”. In L’istruzione elementare e normale nel sud Italia dall’Unità al periodo giolittiano (1861-1914), a cura di Fabio Pruneri, Caterina Sindoni, Brunella Serpe, e Stefano Lentini, 303-338. Lecce: Pensa Multimedia.
- Piseri, Federico. 2024b. “La resistibile ascesa dell’istruzione tecnica in Sardegna: la fondazione “dall’alto” della Scuola tecnica di Oristano e la fondazione “dal basso” dell’Istituto tecnico di Sassari”. In L’istruzione tecnica e professionale nel Sud Italia dall’Unità al periodo giolittiano (1861-1914), a cura di Stefano Lentini, Fabio Pruneri, Brunella Serpe, e Caterina Sindoni, 49-81. Lecce: Pensa Multimedia.
- Piseri, Federico. 2024c. “Scuole e maestri elementari nella Provincia di Sassari durante gli anni della Destra storica.” Pandemos 2: 1-31.
- Pruneri, Fabio. 2023. Le riforme della scuola e dei metodi didattici in Sardegna attraverso la corrispondenza Manunta-Cherubini (1824-1844). Nuoro: Il Maestrale.
- Pruneri, Fabio. 2024a. “Introduzione”. In L’istruzione elementare e normale nel sud Italia dall’Unità al periodo giolittiano (1861-1914), a cura di Fabio Pruneri, Caterina Sindoni, Brunella Serpe, e Stefano Lentini, IX-XXX. Lecce: Pensa Multimedia.
- Pruneri, Fabio. 2024b. “Istruzione normale in Sardegna. Uno sguardo di lunga durata (1823-1914)”. In L’istruzione elementare e normale nel sud Italia dall’Unità al periodo giolittiano (1861-1914), a cura di Fabio Pruneri, Caterina Sindoni, Brunella Serpe, e Stefano Lentini, 341-378. Lecce: Pensa Multimedia.
- Pruneri, Fabio. 2025. “Periferie lontane. Riflessioni attorno alle piccole scuole. In Sardegna dopo l’Unità”. In Scuole e maestri nel Mezzogiorno d’Italia tra Ottocento e Novecento, a cura di Caterina Sindoni, e Dario De Salvo, 119-131. Lecce: Pensa Multimedia.
- Trisciuzzi, Maria Teresa. 2022. “Le Operaie dell’alfabeto. Le maestre elementari italiane tra emancipazionismo, suffragismo e socialismo.” Gli Argonauti 2/1: 81-97.
- Zichi, Giuseppe. 2015. I cattolici sardi e il Risorgimento. Milano: FrancoAngeli.
