Vol. 8 No. 2 (2021): Maria Montessori, her times and our years. History, vitality and perspectives of an innovative pedagogy
Maria Montessori, her times and our years

Maria Montessori and Anna Freud: links and influences between pedagogy and psychoanalysis

Rossella Raimondo
University of Bologna
Published November 4, 2021
Keywords
  • pedagogy and psychoanalysis,
  • culture of rights,
  • childhood,
  • Maria Montessori,
  • Anna Freud
How to Cite
Raimondo, R. (2021). Maria Montessori and Anna Freud: links and influences between pedagogy and psychoanalysis. Rivista Di Storia dell’Educazione, 8(2), 73-82. https://doi.org/10.36253/rse-10329

Abstract

The fascination with the Montessori Method stems from a never quite exhaustive analysis of her studies, which, due to the multiplicity and complexity of its elements, continually lend themselves to readings, hermeneutic interpretations and discoveries. Following a series of “clues” that see the figure of Maria Montessori intertwined with that of Anna Freud, this article intends to enhance the interdisciplinary interweaving and the multiple links which, by relating pedagogy with psychoanalysis, favor a broader vision of the implications relating to the changes occurring during the first half of the twentieth century, in which the child is the protagonist.

References

  1. Adler, Alfred. 1947. Prassi e teoria della psicologia individuale. Roma: Astrolabio.
  2. Aldridge, Jerry, Kilgo, Jennifer, e Grace, Jepkemboi 2014. “Four hidden matriarchs of psychoanalysis. The relationship of Lou von Salome, Karen Horney; Sabina Spielrein and Anna Freud to Sigmund Freud.” International Journal of Psychology and Counseling 6: 32-39. DOI: https://doi.org/10.5897/IJPC2014.0250
  3. Babini, Valeria Paola, Lama, Luisa, cur., 2000. Una “donna nuova”. Il femminismo scientifico di Maria Montessori. Milano: F. Angeli.
  4. Becchi, Egle. 2002. “Dall’infanzia svelata all’adulto consapevole. La costruzione dell’‘uomo nuovo’ nella pedagogia di Freud.” Annali di storia dell’educazione e delle istituzioni scolastiche 9: 165-181.
  5. Becchi, Egle. 2021. Infanzia e pedagogia. Una psicoanalisi dell’Io. Brescia: Morcelliana.
  6. Castiello d’Antonio, Anna. 2017. “La psicoanalista. Attualità di Anna Freud.” In L’utopia del possibile. Anna Freud tra pedagogia e psiconalisi, a cura di Anna Grotta, e Paola Morra, 23-42. Bologna: Pendragon.
  7. Cena, Loredana, Imbasciati, Antonio, e Balboni Franco. 2010. La relazione genitore-bambino. Dalla psicoanalisi infantile alle nuove prospettive evoluzionistiche dell’attaccamento. Milano: Springer-Verlag. DOI: https://doi.org/10.1007/978-88-470-1720-7
  8. Cives, Giacomo. 2008. L’educazione “dilatatrice” di Maria Montessori. Roma: Anicia.
  9. Contini, Mariagrazia. 2009. Elogio dello scarto e della resistenza. Bologna: Clueb.
  10. Corda, Maria Grazia. 1996. Maria Montessori e l’eredità di un percorso femminile.” In Donne educatrici. Maria Montessori e Ada Gobetti, a cura di Letizia Comba, 52-63. Torino Rosemberg & Sellier.
  11. Dozza, Liliana. 2019. “Educazione come aiuto alla vita. Maria Montessori e la psicoanalisi.” In L’utopia montessoriana. Pace, diritti, libertà, ambiente, a cura di Massimo Baldacci, e Miguel A. Zabalza, 53-69. Trento: Erickson.
  12. Edgcumbe, Rose. 2000. Anna Freud: a view of development, disturbance and therapeutic techniques. Londra: Routledge.
  13. Fabbri, Maurizio. 2017. “Il pedagogista. Educazione, psicoanalisi: un incontro di là da venire fra scarti e difficoltà di traduzione.” In L’utopia del possibile. Anna Freud tra pedagogia e psicoanalisi, a cura di Anna Grotta, e Paola Morra, 9-22. Bologna: Pendragon.
  14. Fogassi, Leonardo, Regni, Raniero. 2019. Maria Montessori e le neuroscienze. Roma: Fefè Editore.
  15. Foschi, Renato. 2012. Maria Montessori. Roma: Ediesse. DOI: https://doi.org/10.12968/prps.2012.1.137.18
  16. Freud, Anna. 1969. Normalità e patologia del bambino. Valutazione dello sviluppo. Milano: Feltrinelli.
  17. Freud, Anna. 1972a. Il trattamento psicoanalitico dei bambini. Torino: Boringhieri.
  18. Freud, Anna. 1972b Psicanalisi per educatori: una introduzione. Rimini: Guaraldi.
  19. Freud, Anna. 1986. Conferenze per insegnanti e genitori. Torino: P. Boringhieri.
  20. Freud, Anna, e Burlingham, Dorothy. 1944. “Infants without families. The case for and against residential nurseries.” In Infants without families and reports on the Hampstead Nurseries 1939- 1945, a cura di Anna Freud, e Dorothy Burlingham, 543-664. Londra: Hogarth.
  21. Freud, Anna, e Burlingham, Dorothy. 1974. “Reports on the Hampstead Nurseries.” In Infants without families and reports on the Hampstead Nurseries 1939-1945, a cura di Anna Freud, e Dorothy Burlingham, 3-540. Londra: Hogarth.
  22. Grotta, Anna, e Morra, Paola, cur. 2017. L’utopia del possibile. Anna Freud tra pedagogia e psicoanalisi. Bologna: Pendragon.
  23. Honegger Fresco, Grazia. 2002. “Anna Freud e l’esperienza Montessori.” Il Quaderno Montessori 76: 47-64.
  24. Houssier, Florian. 2010. Anna Freud et son école. Créativité et controverses. Parigi: Càmpagne Première.
  25. Kramer, Rita. 1976. Maria Montessori. A biography. New York: Putnam’s Sons.
  26. Mazzetti, Roberto. 1963. Maria Montessori nel rapporto tra anormali e normalizzazione. Roma: Armando.
  27. Midgley, Nick. 2007. “Anna Freud: The Hampstead War Nurseries and the role of the direct observation of children for psychoanalysis.” The International Journal of Psychoanalysis 88: 939-959. DOI: https://doi.org/10.1516/V28R-J334-6182-524H
  28. Montessori, Maria. 1952. La mente del bambino: mente assorbente. Milano: Garzanti.
  29. Montessori, Maria. 1950. La scoperta del bambino. Milano: Garzanti.
  30. Montessori, Maria. 1956. Il bambino in famiglia. Milano: Garzanti.
  31. Montessori, Maria. 1970. Educazione per un mondo nuovo. Milano: Garzanti.
  32. Montessori, Maria. 1999. Il segreto dell’infanzia. Milano: Garzanti.
  33. Montessori, Mario Jr. 2018. L’educazione come aiuto alla vita. Comprendere Maria Montessori. Torino: Il Leone Verde.
  34. Palumbo, Nicola. 2019. Maria Montessori e Anna Freud: una storia femminile della psicologia dei bambini. Roma: Edizioni Universitarie Romane.
  35. Pancino, Claudia. 2015. La natura dei bambini. Cura del corpo, malattie e medicina della prima infanzia fra Cinquecento e Settecento. Bologna: Bononia University Press.
  36. Pironi, Tiziana. 2016. “Da Maria Montessori a Margherita Zoebeli: l’impegno educativo nei confronti dell’infanzia traumatizzata dalla guerra.” Annali della didattica e della formazione docente 8: 115-128.
  37. Riva, Maria Grazia. 2019. “Il segreto dell’infanzia tra educazione e psicoanalisi.” In L’utopia montessoriana. Pace, diritti, libertà, ambiente, a cura di Massimo Baldacci, e Miguel A. Zabalza, 127-136. Trento: Erickson.
  38. Rollet, Catherine. 2001. Les enfants au XIX siècle. Parigi: Hachette.
  39. Standing, Emma. 1952. Maria Montessori. Her life and work. Londra: Hollis and Carter.
  40. Trabalzini, Paola. 2018. “Maria Montessori e i rapporti con Sigmund Freud.” Annali di storia dell’educazione e delle istituzioni scolastiche 25: 146-162.
  41. Vegetti Finzi, Silvia. 1986. Storia della psicoanalisi. Autori opere teorie 1985-1990. Milano: Mondadori.
  42. Way, Lewis. 1969. Introduzione ad Alfred Adler. Firenze: Giunti-Barbera.
  43. Wilson, Caroline.1985. “Montessori was a theosophist.” History of Education Society Bulletin 36: 52-54.
  44. Young-Bruehl, Elisabeth. 2008. Anna Freud. A biography. New Haven, CT: Yale University Press.