Published 2021-11-12
Keywords
- Montessori,
- Geometria,
- Educazione Matematica,
- Neuroscienze cognitive,
- apprendimento manipolativo
- apprendimento per scoperta,
- Geometry,
- Mathematics Education,
- Cognitive Neuroscience,
- Manipuatives-based learning,
- learner-centered education ...More
How to Cite
Abstract
The introduction of complex mathematical concepts through perceptual and sensorial hands-on experiences is one of the most relevant aspects of the Montessori method proposal. This article aims to investigate the origins of the Montessori’s profound interest for mathematics, studying the history of the education of mathematics, after the unification of Italy, in which her school education took place. Her key concepts and beliefs about the learning of mathematics and, furthermore, the evolution of her proposal will be illustrated through the analysis of her main publications, both the generalist and the specialized ones in the field of mathematics (Psicoaritmetica and Psicogeometria), and handwritten notes about the lessons of XVI° international course, held in Rome in 1931, which the Opera Nazionale Montessori acquired from her students’ archives. Finally, an overview of the actualization of the Montessori method in the contemporary research will be explained, particularly focusing on the neuroscientific discoveries which have proved the effectiveness of the Montessori proposal to empower the cognitive processes involved in the development of mathematical thinking.
References
Betti Enrico e Brioschi Francesco. 1867. Gli Elementi di Euclide ad uso de' ginnasi e de'licei. Firenze: Le Monnier
Borasi, Raffaella. 1996. Reconceiving mathematics instruction: A focus on Errors, Norwood: Ablex
Bottazzini, Umberto. 1998. “Francesco Brioschi e la cultura scientifica nell’Italia post-unitaria”. Bollettino dell’Unione Matematica Italiana, Serie 8, Vol. 1-A, pp. 59-78
Carruccio, Ettore. 1966. “La storia della scienza nel pensiero di Federigo Enriques”. Periodico di Matematiche, (4), pp. 404-418
Castelnuovo, Emma. 1963. Didattica della matematica. Firenze: La Nuova Italia
Castelnuovo, Guido. 1947. “Commemorazione di Federigo Enriques”. Periodico di Matematiche (4) 25 (1947), pp. 81-94
Catastini Laura. 1990. Il pensiero allo specchio. Firenze: La Nuova Italia
Clark, Andy. 2008. Supersizing the mind: embodiment, action, and cognitive extension. NewYork: Oxford University Press
Cives, Giacomo e Trabalzini, Paola. 2017. Maria Montessori tra scienza, spiritualità e azione. Roma: Anicia
Dehaene, Stanislas. 2010. Il pallino della matematica. Milano: Raffaello Cortina Editore
Dehaene, Stanislas. 2020. Imparare: Il talento del cervello, la sfida delle macchine. Milano: Raffaello Cortina Editore
Enriques, Federigo. 1901. “Sulla spiegazione psicologica dei postulati della Geometria”. Rivista filosofica, IV
Enriques, Federigo. 1921. “Insegnamento dinamico”. Periodico di Matematiche, (4), pp. 6-16
Honegger Fresco, Grazia. 2001. Radici nel futuro. La vita di Adele Costa Gnocchi (1883-1967). Molfetta: Edizioni La Meridiana
Honegger Fresco, Grazia. 2007. Maria Montessori una storia attuale. Napoli: L’ancora del Mediterraneo Editore
Lakoff, George e Johnson, Mark. 1999. Philosophy in the flesh: the embodied mind and its challenge to Western thought. New York: Basic Books
Lakoff, George e Núñez, Rafael. 2000. Where mathematics comes from (Vol. 6). New York: Basic Books
Lillard, Angeline Stoll. 2017. Montessori: The Science Behind the Genius. 3rd Ed. New York, N.Y.: Oxford University Press U.S.A.
Luciano, Erika e Tealdi, Alice. 2012. “Federigo Enriques e l’impegno nella scuola”. Conferenze e Seminari 2011-2012 dell’Associazione Subalpina Mathesis, 185-207
Montessori, Maria. 1987. La mente del bambino. Milano: Garzanti
Montessori, Maria. 1934. Psicogeometria. Barcelona: Talleres Gràficos Garroff
Montessori, Maria. 2011. Psicogeometria. Dattiloscritto inedito a cura di Benedetto Scoppola. Roma: Edizioni Opera Nazionale Montessori
Montessori, Maria. 2018. L’Autoeducazione. Milano: Garzanti
Montessori, Maria. 1931 Rivista mensile dell’Opera Nazionale Montessori, numeri da gennaio a giugno
Nathan, Mitchell J. e Walkington, Candace. 2017. “Grounded and embodied mathematical cognition: Promoting mathematical insight and proof using action and language”. Cognitive Research: Principles and Implication 2(1), 1-20
Oliverio, Alberto. 2017. Il cervello che impara. Neuropedagogia dall'infanzia alla vecchiaia. Firenze: Giunti
Pasquazi, Daniele 2020. “Capacità sensoriali e approccio intuitivo-geometrico nella preadolescenza: Un’indagine nelle scuole.” Cadmo
Pepe, Luigi. 2006. “Insegnamenti matematici e libri elementari nella prima metà dell’Ottocento: modelli francesi ed esperienze italiane.” Domus Galileiana Proceedings
Pesci, Furio. 2019. “ “…La buona razza italiana”. Aspetti del rapporto di Maria Montessori con il fascismo”. Rivista di storia dell’educazione, 2/2019, pp. 133-152
Pouw Wim T.J.L., van Gog Tamara, Paas Fred. 2014. “An Embedded and Embodied Cognition Review of Instructional Manipulatives”. Educ Psychol Rev 26, 51–72
Regni, Raniero e Fogassi, Leonardo. 2019, Maria Montessori e le neuroscienze cervello mente educazione. Roma: Fefè Editore
Scoppola, Benedetto 2011. “Lezioni di Maria Montessori”. Fonti e documenti in Annali di storia dell’educazione, 18 pp. 413-434
Speranza, Francesco. 1992. “Il progetto culturale di Federigo Enriques”. Convegno per i sessanta anni di Francesco Speranza, a cura di B. D'Amore e C. Pellegrino, Bologna, Pitagora, 1-15
Tornar, Clara. 2004. “Maria Montessori e il Fascismo”. Centro Studi Montessoriani, Linee di ricerca sulla pedagogia di Maria Montessori, Annuario 2004, Milano, pp. 107-122
Trabalzini, Paola. 2003. Maria Montessori da Il metodo a La Scoperta del bambino. Roma: Aracne Editrice
Trabalzini, Paola 2007. “Le riviste italiane di Maria Montessori: 1927-1934”, Annali di storia dell’educazione, 14, pp. 205-221
Tran Cathy, Smith Brandon, Buschkuehl Martin. 2017. “Support of mathematical thinking through embodied cognition: Nondigital and digital approaches”. Cognitive Research: Principles and Implications, 2(1), 16