Published 2024-12-29
Keywords
- Educational discourse on work,
- Sergej Hessen,
- John Dewey,
- work at school,
- play
How to Cite
Copyright (c) 2024 Carla Callegari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
In Italian history, the years from 1945 to 1970 are crucial because they lead the country towards democracy, through the consolidation of the republican government, industrialisation and cultural openness towards ideas, theories and practices from beyond the borders. In the pedagogical field, the thought of foreign scholars who were also involved in labour pedagogy was accepted and reworked. Dewey and Hessen belong to different pedagogical currents and have influenced different Italian pedagogical fields, their theories are sometimes similar, sometimes divergent. The comparison shows how anthropological conceptions with different assumptions give rise to ideas on work pedagogy that reflect Dewey's instrumentalism on the one hand and Hessen's spiritualist humanism on the other. For both scholars, work is considered a pedagogical tool for educational and scholastic renewal that presupposes play as an activity characteristic of the early ages of life.
References
- Agazzi, Aldo. 1958. Il lavoro nella pedagogia e nella scuola. Brescia: La Scuola.
- Bellatalla, Luciana. 2016. Il mio Dewey. Riflessioni sull’eredità deweyana. Roma: Anicia.
- Borghi, Lamberto. 1953. L’educazione e i suoi problemi. Firenze: La Nuova Italia.
- Borghi, Lamberto. 1962. Educazione e sviluppo sociale. Firenze: La Nuova Italia.
- Callegari, Carla. 2022. Sergej Hessen (1887-1950). Pedagogista europeo. Milano: Mimesis
- Cambi, Franco. 2003. “L’educazione per la democrazia e la democrazia nell’educazione. Itinerari politico-pedagogici (prima e dopo il New Deal)”. In John Dewey. Una nuova democrazia per il XXI secolo, a cura di Giuseppe Spadafora, 167-176. Roma: Anicia.
- Chiosso, Giorgio. 2015. La pedagogia contemporanea. Brescia: La Scuola.
- Damiano, Elio. 2019. “Per la scuola unica. Pedagogia della scuola e riformismo scolastico nel secondo dopoguerra”. In Damiano, Elio e Battista Orizio e Evelina Scaglia, I due popoli. Vittorio Chizzolini e “Scuola Italiana Moderna” contro il dualismo scolastico. 224-355. Roma: Studium.
- Dewey, John. 19752. Scuola e società. Prefazione di Ernesto Codignola. Traduzione di Ernesto Codignola e Lamberto Borghi. Firenze: La Nuova Italia. Prima traduzione italiana 1949. Firenze: La Nuova Italia. Originariamente pubblicato The School and Society. 1915. Chicago: The University of Chiacago Press.
- Dewey, John. 2008. Democrazia e educazione con un saggio introduttivo di Carlo Sini. Milano: Sansoni. Prima traduzione italiana 1949. Firenze: La Nuova Italia. Originariamente pubblicato Democracy and Education. 1916. New York: The Macmillan Company.
- Giuseppe, Spadafora 2015. L’educazione per la democrazia. Studi su John Dewey. Roma: Anicia.
- Hessen, Sergej. 1949. Struttura e contenuto della scuola moderna. Principi della didattica nuova. traduzione di Hanna Mirecka e Luigi Volpicelli autorizzata e rivista dall’Autore. Roma: Armando. Originariamente pubblicato nel 1933.
- Hessen, Sergej. 1953. La pedagogia di John Dewey. a cura di Luigi Volpicelli. Roma: Armando.
- Hessen, Sergej. 1958. Fondamenti filosofici della pedagogia, voll. 2, a cura di Luigi Volpicelli. Roma: Armando. La prima edizione in italiano dal titolo Fondamenti della Pedagogia come Filosofia applicata, edita da Sandron, Palermo, con traduzione di Vera Dolghin e Avvertenza di Giuseppe Lombardo Radice è datata 1936. Originariamente pubblicato nel 1923.
- Hessen, Sergej. 1959. Scuola democratica e sistemi scolastici. Traduzione di Italo Carlo Angle, con due Appendici di Giovanni Gozzer e Italo Carlo Angle. Roma: Armando. Originariamente pubblicato nel 1937.
- Hessen, Sergej. 19715. Pedagogia e mondo economico. Traduzione di Roberto Neri e Luigi Volpicelli autorizzata e riveduta dall’Autore. Roma: Armando. Originariamente pubblicato nel 1949.
- Zago, Giuseppe. 2016. Il lavoro nell’educazione moderna e contemporanea. Teorie pedagogiche ed esperienze formative. Padova: Cleup.
- Zago, Giuseppe. 2023. “Il lavoro nella pedagogia e nel sistema formativo italiano del secondo dopoguerra”. In Sistemi educativi, Orientamento, Lavoro. Fabbri, Maurizio et al. 61-65. Lecce: Pensa Multimedia.