Vol. 9 No. 1 (2022): Not just A, B, C. Education and Development in Southern Italy (1861-1914)
Monographic Section Articles

The beginnings of the “Bernardino Telesio” high school and the promotion of the modernisation process in the province of Cosenza area (1861-1865). Keys to reading the archive documents

Fabio Stizzo
Università della Calabria

Published 2022-06-08

Keywords

  • the “Bernardino Telesio” high school fron Cosenza,
  • “Il Bruzio,
  • Political-Literary Newspaper”,
  • Vincenzo Padula,
  • Vincenzo Dorsa

How to Cite

Stizzo, F. (2022). The beginnings of the “Bernardino Telesio” high school and the promotion of the modernisation process in the province of Cosenza area (1861-1865). Keys to reading the archive documents . Rivista Di Storia dell’Educazione, 9(1), 71–81. https://doi.org/10.36253/rse-12476

Abstract

Following 1861, the Cosenza High School became a point of reference in the province for an entire generation of young people. The priority task of this institution, which boasted a solid and interesting tradition, was to promote teaching of classical studies and literature but, being able to count on the value of personalities of certain importance among teachers such as the presbyter Vincenzo Padula, founder of “Il Bruzio, Political-Literary Newspaper”, and Vincenzo Dorsa, a well-known scholar of Arbereshe origin, requests for modernization and social and cultural growth came out of the classrooms and involved the entire social context. In the light of the most accredited methodological achievements from the research sector, the contribution takes into consideration some documents that are part of the “Heritage” of the Library of the Bernardino Telesio Classical High School and the 115 issues of “Il Bruzio, Political-Literary Newspaper”, kept at the Civic Library of Cosenza, which offer many ideas for investigating the social and cultural impact of the institution on the territory.

References

  1. Ascenzi, Anna. 2004. Tra educazione etico-civile e costruzione dell’identità nazionale. L’insegnamento della storia nelle scuole italiane dell’Ottocento. Milano: Vita & Pensiero.
  2. Bertoni Jovine, Dina. 1975. La scuola italiana dal 1870 ai giorni nostri. Roma: Editori Riuniti.
  3. Bianchini Paolo, cur. 2010. Le origini delle materie. Discipline, programmi e manuali scolastici in Italia. Torino: SEI.
  4. Bonetta, Gaetano. 1995. “L’istruzione classica nell’Italia liberale”. In L’istruzione classica (1860-1910), edited by Gaetano Bonetta, Gigliola Fioravanti, Roma: Ministero per i beni culturali e ambientali. Ufficio centrale per i beni archivistici.
  5. Bonetta, Gaetano. 1997. Storia della scuola e delle istituzioni educative. Scuola e processi formativi in Italia dal XVIII al XX secolo. Firenze: Giunti.
  6. Montevecchi Luisa, e Raicich Marino, cur. 1995, L’inchiesta Scialoja sulla istruzione secondaria maschile e femminile (1872-1875). Roma: Ministero per i beni culturali e ambientali. Ufficio centrale per i beni archivistici.
  7. Pisani, Giacinto. 2007. “Cultura e scuola a Cosenza nel primo decennio post-unitario”. In Tra Calabria e Mezzogiorno. Studi storici in memoria di Tobia Cornacchioli, edited by Giuseppe Masi. Cosenza: Luigi Pellegrini Editore.
  8. Ragazzini, Dario. 1978. “Per una storia del Liceo”. In La scuola secondaria in Italia (1859-1977), edited by Tina Tomasi, Giovanni Genovesi, Carlo Catarsi, Dario Ragazzini e Lombardi Giovanni. Firenze: Vallecchi.
  9. Raicich, Marino. 2005¹. “L’inchiesta Scialoja e la crisi della politica scolastica della Destra”. In Marino Raicich. Storie di scuola da un’Italia lontana, edited by Simonetta Soldani. Roma: Archivio Guido Izzi.
  10. Raicich, Marino. 2005². “Itinerari della scuola classica dell’Ottocento”. In Marino Raicich. Storie di scuola da un’Italia lontana, edited by Simonetta Soldani. Roma: Archivio Guido Izzi.
  11. Raicich, Marino. 1981. Scuola, cultura e politica da De Sanctis a Gentile. Pisa: Nistri-Lischi.
  12. Ricuperati, Giuseppe. 1976. “Dalla legge Casati alla riforma Gentile”. In La scuola in Italia dalla legge Casati a oggi, edited by Giorgio Canestri, e Giuseppe Ricuperati. Torino: Loescher.
  13. Santamaita, Saverio. 1999. Storia della scuola. Dalla scuola al sistema formativo. Milano: Bruno Mondadori.
  14. Santoni Rugiu, Antonio. 2007. La lunga storia della scuola secondaria. Roma: Carocci.
  15. Scotto di Luzio, Adolfo. 1999. Il liceo classico. Bologna: il Mulino.
  16. Serpe, Brunella. 2012. L’identità negata. La minoranza italo-albanese nel Mezzogiorno d’Italia. Roma: Carocci.
  17. Stizzo, Fabio. 2020. L’Ottocento preunitario in provincia. Cultura e istruzione nella Calabria Citeriore (1806-1860). Lecce: Pensa MultiMedia.
  18. Tomasi Tina, Genovesi Giovanni, Catarsi Carlo, Ragazzini Dario e Lombardi Giovanni. 1978. La scuola secondaria in Italia (1859-1977). Firenze: Vallecchi. Già citato
  19. Vigo Giovanni. 1993. “Gli italiani alla conquista dell’alfabeto”. In Fare gli italiani. Scuola e cultura nell’Italia contemporanea, Vol. I, edited by Simonetta Soldani, e Gabriele Turi. Bologna: il Mulino.