Vol. 8 No. 1 (2021): Misc Section Articles
Articles

Giovanni Gozzer and the reform of secondary schools in Italy during the Seventies

Angelo Gaudio
Università di Udine
Published May 26, 2021
Keywords
  • Giovanni Gozzer,
  • comparative education,
  • secondary school system,
  • Twentieth century,
  • Italy,
  • Seventies
  • ...More
    Less
How to Cite
Gaudio, A. (2021). Giovanni Gozzer and the reform of secondary schools in Italy during the Seventies. Rivista Di Storia dell’Educazione, 8(1), 61-69. https://doi.org/10.36253/rse-10362

Abstract

This article deals with the role played by Giovanni Gozzer in opposition to the secondary school reform in Italy during the second half of the Seventies. Drawing on the arguments of the international debate, which he knew in great detail, he defended the ongoing middle school reforms of 1962 but opposed the proposals for the secondary school reforms, considering them to be promoted principally by the communist party which even seemed to succeed in holding sway over the left-wing reformist Christian democrats.

 

References

Sources

Althusser, Louis. 1970. Ideology and Ideological State Apparatuses (Notes towards an Investigation).
«https://www.marxists.org/reference/archive/althusser/1970/ideology.htm)».
Balducci, Ernesto. 1974. “Scuola cattolica e distretto scolastico.” Testimonianze 167: 442–476.
Barbagli, Marzio. 1974. Disoccupazione intellettuale e sistema scolastico in Italia. Bologna: Il Mulino (Eng. Trans. 1982. Educating for unemployment. Politics, labour markets and the school system 1859–1973. New York: Columbia University Press 1982).
Barbagli, Marzio (ed.). 1972. Scuola potere e ideologia. Bologna: Il Mulino.
Barbagli, Marzio (ed.). 1978. Istruzione, legittimazione e conflitto. Bologna: Il Mulino.
Barbagli, Marzio. Dei, Marcello. 1969. Le vestali della classe media: ricerca sociologica sugli insegnanti. Bologna: Il Mulino.
Cascioli, Piero. 1980. Il distretto scolastico: proposte operative. Brescia: La Scuola.
Codignola, Tristano. 1977. Il distretto scolastico. Florence: La Nuova Italia.
Gozzer, Giovanni. 1964. I cattolici e la scuola. Florence: Vallecchi.
Gozzer, Giovanni. 1970. “Programmazione scolastica e sistemi educativi”. In La pedagogia, edited by Luigi Volpicelli. Vol. II. 323-501. Milan: Vallardi.
Gozzer, Giovanni. 1971. Gentile preside. Fossano: Esperienze.
Gozzer, Giovanni. 1973. Rapporto sulla secondaria: la riforma degli istituti secondari superiori nel dibattito politico e culturale dal 1950 al 1973. Rome: Coines.
Gozzer, Giovanni. 1975. Il capitale invisibile: 25 rapporti sull’educazione: 1970–72: la ristrutturazione scolastica, 1973–75: la destrutturazione scolastica. Rome: Armando.
Gozzer, Giovanni. 1976. “Prefazione.” In Maestri in Italia: chi sono, cosa pensano, come operano. Rome: Coines.
Gozzer, Giovanni. Valitutti Salvatore. 1978. La riforma assurda: la scuola secondaria superiore da G. Gentile a M. Di Giesi, edited by Salvatore Valitutti and Giovanni Gozzer. Rome: Armando.
Gozzer, Giovanni (ed.). 1979. I nuovi programmi della scuola media: presentazione e commento. Florence: Giunti Marzocco.
Gozzer, Giovanni. 1980. Il capitale invisibile: l’epoca dei ripensamenti, 1977–1980. Rome: Armando.
Gozzer Giovanni. 1981. La partecipazione in cammino dal 1910: consigli, collegi, assemblee, comitati nell’iter dei neo-decreti delegati. Rome: Armando.
Ingrao, Pietro. 1977. Masse e potere. Rome: Editori riuniti (Fr. trans. 1980. Masses et pouvoir. Paris: PUF).
Matteucci, Nicola. 1976. Dal populismo al compromesso storico. Rome: Edizioni della voce.
Nuovi indirizzi dell’istruzione secondaria superiore. Atti dell’incontro di esperti convocato dal Governo italiano in collaborazione con l’OCSE–CERI: (Frascati, Villa Falconieri, 4–8 maggio 1970 Centro Europeo dell’Educazione). Frascati: Tipografica Laziale.
Orlando, Federico. 1976. La cultura della resa. Milan: Edizioni dello scorpione.
Pieraccioni, Dino. 1976. “Punti fermi sulla scuola.” Nuova Antologia VIII: 530–542.

Critical studies

Baldacci, Massimo. 2019. La scuola al bivio. Mercato o democrazia?. Milan: Franco Angeli.
Barzanò, Giovana, Grimaldi, Emiliano. 2013. “Discourses of merit. The hot potato of teacher evaluation in Italy”, Journal of Education Policy 28/6: 767–791.
Bottani, Norberto. 1996. Istruzione e sistemi scolastici. Sociologia, in Enciclopedia delle scienze sociali. Roma: Istituto della Enciclopedia Italiana, vol. V: 134–143.
Brint, Steven. 1998. Schools and Societies. Thousand Oaks: Pine Forge Press (It. trans. 2003. Scuola e società. Bologna: Il Mulino).
Bruno, Joffre. Rosa, Zaldivar, Jon Igelmo. 2017. Catholic Education in the Wake of Vatican II. Toronto: University of Toronto Press.
Callegari, Carla. 2020. Il contributo di Edmund King al rinnovamento dell’educazione comparata italiana fra gli anni Sessanta e Settanta, in Autorità in crisi. Scuola, famiglia, società prima e dopo il ‘68, edited by Tiziana Pironi, 413–421. Canterano (Rome): Aracne.
Cappa, Carlo. 2015. Italy Transition and Change in Education in the European Union: Pre–2003 Member States, edited by T. Corner. London: Bloomsbury Academic. 201–226.
Cappa, Carlo. 2018. “Comparative studies in education in Italy. Heritage and transformation.” Comparative Education 54/4: 509–529.
Caruso, Marcelo. 2019. “The History of Transnational and Comparative Education.” In Handbook of History of Education, edited by John L. Rury and Eileen H. Tamura, 568–588. Oxford: Oxford University Press.
Cellini, Jacopo. 2017. Universalism and Liberation: Italian Catholic Culture and the Idea of International Community, 1963–1978. Leuven: Leuven University Press.
Corsini, Cristiano (ed.). 2018. Rileggere Visalberghi. Rome: Nuova Cultura.
Faggioli, Massimo. 2017. “Vatican II and the governance of the local church: the Diocese of Ferrara, 1959–1976.” In Catholics in the Vatican II Era: Local Histories of a Global Event, edited by Kathleen Sprows Cummings, Timothy Matovina, Robert A. Orsi Cummings. pp. 226–244. Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/9781316493380.012.
Ferrone, Silvano. Scarlino Adalberto. 2015. La scuola tra classicità e modernità L’insegnamento di un maestro: Dino Pieraccioni. Florence: Regione Toscana Consiglio regionale.
Gaia, Roberto. 2020. Console in Libia, edited by Luciano Monzali. Rome: Dante Alighieri.
Gerd-Rainer, Horn. 2001. Left Catholicism: Catholics and Society at the Point of Liberation in Western Europe, 1943–1955, coedited with Emmanuel Gerard. Leuven: Leuven University Press.
Malizia, Guglielmo, Cicatelli. Sergio. 2011. Catholic School under Scrutiny: Ten Years of Research in Italy (1998–2008). Bern: Peter Lang.
Malizia, Guglielmo. 2019. Politiche educative di istruzione e di formazione. Tra descolarizzazione e riscolarizzazione. La dimensione internazionale. Milan: Franco Angeli.
Gaudio, Angelo (2011). “Scuole cattoliche e formazione di base.” In Cristiani d’Italia. Chiese, Stato e società 1861-2011, edited by Alberto Melloni. 755-766. Rome: Istituto della Enciclopedia italiana.
Gaudio, Angelo. 2016. “Sistemi educativi 2. Democratizzazioni”. In Manuale di Educazione comparata, edited by Nicola Barbieri, Angelo Gaudio, Giuseppe Zago, 187–207. Brescia: LS La Scuola.
Gaudio, Angelo. 2018. “Comparative Education Discourse in Italy After WWII: The Case of Giovanni Gozzer.” Rivista di Storia dell’Educazione 5/2: 17–28. doi.org/10.4454/rse.v5i2.163.
Gaudio, Angelo. 2019. L’istruzione secondaria, Manuale di storia della scuola italiana. Dal Risorgimento al XXI secolo, edited by Fulvio De Giorgi, Angelo Gaudio, Fabio Pruneri. Brescia: Scholé.
Gaudio, Angelo. 2020. “La valutazione nel gioco degli specchi comparativi.” Scholé. Rivista di educazione e studi culturali 1: 11–26.
Ginsborg, Paul. 1990. A History of Contemporary Italy: Society and Politics, 1943–1988. London: Penguin Books.
Illich, Ivan, Sermonti, Vittorio. 2015. La cospirazione cristiana nella tirannia della scienza e della tecnica. Florence: Libreria editrice fiorentina.
Kaller-Dietrich, Martina. 2007. Ivan Illich (1926–2002). Sein Leben, sein Denken, Weitra: Verlag Bibliothek der Provinz, Edition Seidengass (It. trans. 2011. Vita di Ivan Illich: il pensatore del Novecento più necessario e attuale. Rome: Edizioni dell’Asino).
Lemke Duque Carl Antonius, Gasimov, Zaur. 2015. Transfer & Translation: Outlines of a Logical Constitutive Model of Cultural Transfer”. Comparativ. Zeitschrift für Globalgeschichte und vergleichende Gesellschaftsforschung 25/2: 7–16.
Maclure Stuart [Obituary]. 2011. https://www.tes.com/news/obituary-stuart-maclure-1926-2011.
Orsina, Giovanni. 2015. “Liberalism and liberals.” In Oxford handbook of Italian politics, edited by E. Jones, G. Pasquino. Oxford: Oxford University Press.
OECD 2020, In «https://gpseducation.oecd.org/CountryProfile?primaryCountry=ITA».
Palladino, Florindo. 2013. “Valitutti.” In Salvatore Dizionario biografico dell’educazione 1800–2000, edited by Chiosso, Giorgio, Sani Roberto. Milan: Bibliografica, Vol. II: 621–622.
Paiano, Maria. 2014. Balducci Ernesto, In «http://www.treccani.it/enciclopedia/ernesto-balducci_(Dizionario-Biografico)».
Paquot, Thierry. 2011. “Ivan Illich: politique de l’amitié”. Mouvements 4/68: 48–58.
Pazzaglia Luciano. 2011. “I cattolici e la scuola pubblica tra conflitti e partecipazione”. In Cristiani d’Italia. Chiese, Stato e società 1861–2011, edited by Alberto Melloni. Rome: Istituto della Enciclopedia Italiana, 685–700.
Pomante, Luigiaurelio, Sani, Roberto. 2013. “Armando Armando.” In Dizionario biografico dell’educazione 1800–2000, edited by Chiosso, Giorgio, Sani Roberto. Milan: Bibliografica, Vol. I: 63–64.
Salviati, Carla Ida. 2009. Una battaglia per la scuola Armando Armando e il «Servizio Informazioni AVIO». Rome: Nuove edizioni romane.
Schleicher, Andreas. 2018. World Class. How to Build a 21st Century School System. Strong Performers and Successful Reformers in Education. Paris: OECD Publishing (It. trans. 2020. Una scuola di prima classe. Come costruire un sistema scolastico per il XXI secolo, Il Mulino: Bologna).
Schirripa, Vincenzo. 2020. La narrativa della scuola disfatta e un suo antecedente del 1975: Figlioli miei, marxisti immaginari, conference Scuole e Maestri nel Mezzogiorno d’Italia tra Ottocento e Novecento. University of Messina, 18–19 December 2019, Forthcoming.
Todaro, Letterio. 2020. in Tranferencia, transnationalization y transformación de las políticas educativas (1945-2018), ed. Mariano González-Delgado, Manuel Ferraz Lorenzo, and Christian Machado-Trujillo. (Cabrerizos (Salamanca): Fahrenhouse), 317-328.
Zizioli, Elena. 2011. Armando Armando un pedagogista editore. Rome: Anicia.