Published 2025-06-05
Keywords
- wordless book,
- children’s literature,
- images,
- visual culture,
- Shaun Tan
How to Cite
Copyright (c) 2025 Simone di Biasio

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
The wordless book is, by nature, a rather singular narrative device: telling a story without the use of words, but only through illustrations, it is an “open work” (Eco 1962) not only to high polysemy, but also to very different, transgenerational, transnational audiences. The silent book shows obvious kinship links with art, painting, photography, silent cinema, addressing readers who are also “watchers”: this is how this visual narrative also ends up contributing to a broader definition of what literature is, children’s literature specifically. Yet: how does one describe without words an object, a feeling, an individual? Literature is also that which does not resort to verbality, although it must necessarily resort to verbalizing the iconic component. In this essay we intend to investigate precisely the ability of the image in wordless books to make itself word and literature through a skillful use of graphic description, which in turn traces the attempts of so much literature (even limiting ourselves to Italian) of the second half of the twentieth century to make itself image through verbal description. A few significant examples read in the light of visual studies will be examined, which have so much to do with a living world «under an uninterrupted rain of images» (Calvino 2010, 46), what writer Daniele Del Giudice calls the «Epoch [...] of the widest visibility there has ever been» (2023), meaning by visibility precisely our visual-oriented “objects”, including books. Do we still read images in a historical moment of high visual saturation? The “illustrauthors” of silent books help us on this path of recovering a visual literacy as urgent as ever for us reader-watchers.
References
- Barthes, Roland. 1974. Miti d’oggi. Torino: Einaudi.
- Becker, Aaron. 2014. Scoperta. Milano: Feltrinelli.
- Bending, C.W. 1975. Mezzi di comunicazione e scuola. Firenze: La Nuova Italia.
- Benjamin, Walter. 2012. Figure dell’infanzia. Educazione, letteratura, immaginario. Milano: Raffaello Cortina.
- Berger, John. 2017. Sul guardare. Milano: Il Saggiatore.
- Beseghi, Emy, e Giorgia Grilli, cur. 2012. La letteratura invisibile. Infanzia e libri per bambini. Roma: Carocci.
- Calvino, Italo. 2010. Mondo scritto e mondo non scritto. Milano: Mondadori.
- Calvino, Italo. 2016. Lezioni americane. Sei proposte per il prossimo millennio. Milano: Mondadori.
- Calvino, Italo. 2023. Guardare. Milano: Mondadori.
- Campagnaro, Marnie, e Marco Dallari. 2013. Incanto e racconto nel labirinto delle figure. Albi illustrati e relazione educativa. Trento: Erickson.
- Cantatore, Lorenzo, Nicola Galli Laforest, Giorgia Grilli, Martino Negri, Giordana Piccinini, Ilaria Tontardini, e Emilio Varrà. 2022. In cerca di guai. Studiare la letteratura per l’infanzia. Parma: Edizioni Junior.
- Cardarello, Roberta, e Angela Chiantera. 1989. Leggere prima di leggere. Infanzia e cultura scritta. Firenze: La Nuova Italia.
- Cometa, Michele. 2012. La scrittura delle immagini. Letteratura e cultura visuale. Milano: Raffaello Cortina.
- Cometa, Michele. 2020. Cultura visuale. Milano: Raffaello Cortina.
- Cousins, Mark. 2017. Storia dello sguardo. Milano: Il Saggiatore.
- Dautremer, Rébecca. 2023. Un attimo soltanto. Milano: Rizzoli.
- Del Giudice, Daniele. 2013. In questa luce. Torino: Einaudi.
- Del Giudice, Daniele. 2024. Del narrare. Torino: Einaudi.
- di Biasio, Simone. 2023. “L’arte di scrivere un libro senza usare le parole.” https://www.rivistastudio.com/silent-book/. Accesso 11 novembre 2024.
- Doonan, Jane. 1993. Looking at Pictures in Picture-Books. Stroud: Thimble Press.
- Eco, Umberto. 1962. Opera aperta. Milano: Bompiani.
- Elkins, James. 2008. Visual Literacy. London: Routledge.
- Faeti, Antonio. 1972. Guardare le figure. Torino: Einaudi.
- Faeti, Antonio. 2004. “L’erba del cambiamento.” Hamelin. Narrare per immagini 4, 10: 7-15.
- Falcinelli, Riccardo. 2020. Figure. Come funzionano le immagini dal Rinascimento a Instagram. Torino: Einaudi.
- Farné, Roberto. 2002. Iconologia didattica: le immagini per l’educazione dall’Orbis Pictus a Sesame Street. Bologna: Zanichelli.
- Farné, Roberto. 2021. Pedagogia visuale. Un’introduzione. Milano: Raffaello Cortina.
- Gombrich, Ernst. 1999. L’uso delle immagini. Studi sulla funzione sociale dell’arte e sulla comunicazione visiva. Milano: Leonardo Arte.
- Greder, Armin. 2017. Mediterraneo. Roma: Orecchio acerbo.
- Greder, Armin. 2024. Voi. Roma: Orecchio acerbo.
- Grilli, Giorgia. 2022. Di cosa parlano i libri per bambini. La letteratura per l’infanzia come critica radicale. Roma: Donzelli.
- Hamelin, cur. 2012. Ad occhi aperti. Leggere l’albo illustrato. Roma: Donzelli.
- Hamelin, cur. 2021. Stavo pensando: albo e filosofia. Bologna: Hamelin.
- Key, Ellen. 2019. Il secolo del bambino. Parma: Edizioni Junior.
- Lemonnier-Schallert, Diane. 1980. The Role of Illustration in Reading Comprehension. In Teoretical Issues in Reading Comprehension, a cura di Rand J. Spiro, Bertram C. Bruce, e William F. Brewer, 503-524. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
- Jahoda, Gustav, Cheyne, William M., Deregowski, Jan B., Shinha, Durganand, e Collingbourne, Rachel. 1976. “Utilisation of Pictorial Information in Classroom Learning: A Cross Cultural Study.” AV Communication Review 24(3): 295-315.
- Lepri, Chiara. 2016. Le immagini raccontano. L’iconografia nella formazione dell’immaginario infantile. Pisa: Edizioni ETS.
- Lewis, David. 2001. Reading Contemporary Picturebooks: Picturing Text. London: Routledge Falmer.
- Lionni, Leo. 1967. Piccolo blu e piccolo giallo. Milano: Emme edizioni.
- Mancini, Michela, cur. 2011. Leggere le immagini. La ricerca sulla cultura visuale. Napoli: Scripta Web.
- Manganelli, Giorgio. 1977. Pinocchio. Un libro parallelo. Milano: Adelphi.
- McLuhan, Marshall. 1968. Il medium è il massaggio. Milano: Feltrinelli.
- Mendelsund, Peter. 2020. Che cosa vediamo quando leggiamo. Una fenomenologia con illustrazioni. Mantova: Corraini.
- Mirzoeff, Nicholas. 2021. Introduzione alla cultura visuale. Milano: Meltemi.
- Mitchell, William John Thomas. 1980. The Language of Images. Chicago: University of Chicago Press.
- Mitchell, William John Thomas. 2017. Pictorial turn. Saggi di cultura visuale. Milano: Raffaello Cortina.
- Muir, Percy. 1954. English children’s book (1600 to 1900). London: B.T. Batsford LTD.
- Nodelman, Perry. 1996. “Illustration and Picture-Books.” In International Companion Encyclopedia of Childrens Literature, a cura di Peter Hunt. London: Routledge.
- Rabbito, Andrea, cur. 2018. La cultura visuale del ventunesimo secolo. Cinema, teatro e new media. Milano: Meltemi.
- Rodari, Gianni. 1973. Grammatica della fantasia. Torino: Einaudi.
- Rorty, Richard. 1967. La svolta linguistica. Milano: Garzanti.
- Serafini, Frank. 2024. “The Complex Relationship of Words and Images in Picturebooks.” Journal of Visual Literacy 43 (3): 233-249.
- Simić, Charles. 2017. La vita delle immagini. Milano: Adelphi.
- Tan, Shaun. 2008. L’approdo. Latina: Tunué.
- Terrusi, Marcella. 2017. Meraviglie mute. Silent book e letteratura per l’infanzia. Roma: Carocci.
- Terrusi, Marcella. 2012. Albi illustrati. Leggere, guardare, nominare il mondo nei libri per l’infanzia. Roma: Carocci.
- Tuzzi, Hans. 2006. Libro antico libro moderno. Per una storia comparata. Milano: Bonnard.
- Van den Ende, Peter. 2021. Il viaggio. Milano: Terre di Mezzo.
- Vecchini, Silvia. 2019. “Una frescura al centro del petto”. L’albo illustrato nella crescita e nella vita interiore dei bambini. Milano: Topipittori.
- Viñas Valle, Laura. 2001. Picture-Books as a Liminal Genre. In Hearts of Lightness: The Magic of Children’s Literature, a cura di Laura Tosi, 161-174. Venezia: Libreria Editrice Cafoscarina.
- Wiesner, David. 2022. Flutti. Roma: Orecchio acerbo.
- Wiesner, David. 2022. Sector 7. Roma: Orecchio acerbo.