Vol. 12 No. 1 (2025): Literature, visual culture and childhood: historical itineraries and hermeneutic perspectives
Articles

Carosello and the Giornalino Crew: From Comic Strip to TV and Back

Ilaria Mattioni
Università degli Studi di Torino, Italia

Published 2025-06-05

Keywords

  • comics,
  • advertising,
  • children’s magazine,
  • television,
  • Carosello

How to Cite

Mattioni, I. (2025). Carosello and the Giornalino Crew: From Comic Strip to TV and Back. Rivista Di Storia dell’Educazione, 12(1), 77–85. https://doi.org/10.36253/rse-16818

Abstract

William Mitchell argues that the most manifest contemporary relationship between power and image occurs in advertising. As TV can be considered one of the ecosystems or habitats of images, a study focusing on visual culture and childhood in Italy cannot overlook the analysis of a foundational page in the history of television like Carosello. This advertising broadcast represents a significant iconic turning point – what the American scholar describes as a pictorial turn – important for Italian society. The childhood imagination – and beyond – was strongly influenced by it. How does the advertising world of Carosello connect to children’s literature? This contribution, supported by documentary material from the RAI Teche Archive at the Micheletti Foundation, a research center on contemporary history, and the archive of «Il Giornalino», aims to demonstrate the interaction between the famous program and Italian comics. Is it possible that these two iconic modalities influenced each other? Many of the animators of Carosello’s animated commercials were, at the same time, illustrators for the magazine «Il Giornalino», founded by the Pia Società San Paolo in 1924. Gino Gavioli – creator in 1953 of Gamma Film, which brought characters like Caio Gregorio er guardiano der pretorio and Capitan Trinchetto to life for Carosello – was simultaneously creating a series of comic antiheroes for the weekly, such as the paladin Orlando lo Strambo and the wolf Saltapasto. Additionally, two other cartoonists from «Il Giornalino», Paolo Piffarerio and Carlo Peroni, also worked at Gamma Film. Toni Pagot (Antonio Pagotto, 1921-2001) was concurrently an animator, director, and comic artist. While he created characters that became historical figures for Carosello, such as Grisù the little dragon and Calimero the chick, he also created Micromino, one of the most beloved characters among readers for «Il Giornalino».

References

  1. Ambrosino, Paola, Dario Cimorelli e Marco Giusti, cur. 1996. Carosello. Non è vero che tutto fa brodo (1957-1977). Cinisello Balsamo: Silvana Editoriale.
  2. Benjamin, Walter. 2012. Figure dell’infanzia. Educazione, letteratura, immaginario, a cura di Francesco Cappa e Martino Negri. Milano: Raffaello Cortina.
  3. Bredekamp, Horst. 2015. Immagini che ci guardano. Teoria dell’atto iconico. Milano: Raffaello Cortina Editore.
  4. Calabrese, Omar. 2019. “Carosello o dell’educazione serale.” In Carosello. Pubblicità e televisione 1957-1977, a cura di Dario Cimorelli e Stefano Roffi, 67-189. Cinisello Balsamo: Silvana Editoriale.
  5. Cimorelli, Dario. 2019. “Pitupitum… pa! La pubblicità in Italia e la rivoluzione di Carosello.” In Carosello. Pubblicità e televisione 1957-1977, a cura di Dario Cimorelli e Stefano Roffi, 67-189. Cinisello Balsamo: Silvana Editoriale.
  6. Codeluppi, Vanni. 2019. Che cos’è la pubblicità. Roma: Carocci editore.
  7. Cometa, Michela. 2012. La scrittura delle immagini. Letteratura e cultura visuale. Milano: Raffaello Cortina Editore.
  8. De Angelis Bertolotti, Romana. 2017. Storia della nascente televisione italiana e dei suoi uomini dimenticati. Bologna: Odoya.
  9. Della Torre, Roberto e Marco Pagot, cur. 2005. Un mondo perfetto. Le pubblicità cinematografiche dei fratelli Pagot. Milano: Editrice Il Castoro.
  10. Dorfles, Piero. 1998. Carosello. Bologna: Il Mulino.
  11. Faeti, Antonio. 2001. Guardare le figure. Gli illustratori italiani dei libri per l’infanzia. Torino: Einaudi.
  12. Farnè Roberto. 2021. Pedagogia visuale. Un’introduzione. Milano: Raffaello Cortina Editore.
  13. Farnè, Roberto. 2010. Diletto e giovamento. Le immagini e l’educazione. Torino: UTET Università.
  14. Guarda, Guido. 1967. Fenomenologia di Calimero. Torino: Sipra.
  15. Fulchignoni, Enrico. 1972. L’immagine nell’era cosmica. Roma: Armando.
  16. Horn, Maurice e Luciano Secchi. 1978. Enciclopedia mondiale del fumetto. Milano: Editoriale Corno.
  17. Mattioni, Ilaria. 2012. Inchiostro e incenso. “Il Giornalino”: storia e valori educativi di un periodico cattolico per ragazzi (1924-1979). Firenze: Nerbini.
  18. Meda, Juri. 2007. Stelle e strips. La stampa a fumetti italiana tra americanismo e antiamericanismo (1935-1955). Macerata: EUM.
  19. Mitchell, William John Thomas. 2017. Pictorial Turn. Saggi di cultura visuale. Milano: Raffaello Cortina Editore.
  20. Pallottino, Paola. 2020. Storia dell’illustrazione italiana. Cinque secoli di immagini riprodotte. Firenze: La casa Usher.
  21. Zane, Marcello. 1998. Scatola a sorpresa. La Gamma Film di Roberto Gavioli e la comunicazione audiovisiva in Italia da Carosello a oggi. Milano: Jaca Book.