Published 2024-06-23
Keywords
- secondary school,
- school democracy,
- student participation,
- long Sixty-eight
How to Cite
Copyright (c) 2024 lanfranco rosso
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
The article investigates the effects of the long Sixty-Eight on Italian schools from the perspective of participation and school policies. By interweaving educational-historical research with research on social conflict, it aims to restore the Decreti delegati to the history of the 1970s, inserting them into the tortuous process of democratization of educational institutions that began in 1968-69. Comparing institutional sources with those produced by the movements restores to us the ambivalent relationship between contestation in secondary education and the ’74 measures. The reform seriously challenged the student movement, which was divided over the choice between participation and boycotting the elections. In February ’75, however, the students poured the ideal carryover of Sixty-Eight into the ballot box. Indeed, the issue of school democracy had its roots there. In the late 1970s, the movements, with their anti-institutional charge, seemed to reject the representative mechanism as collegial management entered a crisis and showed all its limitations.
References
- Aguzzi L., Scuola studenti e lotta di classe, Emme Edizioni, Milano 1976
- Ambrosoli L., La scuola in Italia dal dopoguerra ad oggi, Il Mulino, Bologna 1982
- Canestri G., Ricuperati G., La scuola in Italia dalla legge Casati a oggi, Loescher Editore, Torino 1976
- Chiosso G., Scuola e partiti dalla contestazione ai decreti delegati, Editrice La Scuola, Brescia 1977
- De Federicis L., Negli anni Sessanta e Settanta la scuola italiana, in Tranfaglia N. (a cura di), Crisi sociale e mutamento dei valori. L’Italia negli anni Sessanta e Settanta, Tirrenia Stampatori, Torino 1989
- De Giorgi F., La rivoluzione transpolitica. Il ’68 e il post-’68 in Italia, Viella, Roma 2020
- Facchinelli E., L’erba voglio. Pratiche non autoritarie nella scuola, Einaudi, Torino 1971
- Foa V., I lavoratori studenti, Einuadi, Torino 1969
- Galfrè M., La scuola è il nostro Vietnam. Il ’68 nell’istruzione secondaria italiana, Viella, Roma 2019
- Galfrè M., Tutti a scuola! L’istruzione nell’Italia del ’900, Carocci, Roma 2017
- Genovesi G., Storia della scuola in Italia dal Settecento a oggi, Laterza, Roma 2004
- Martinelli C., Rivoluzioni silenti. La riforma degli organi collegiali nella storia della scuola, “Rivista di Storia dell’Educazione”, vol. 8, n. 1, 2021 DOI: https://doi.org/10.36253/rse-10051
- Morandi M., La scuola secondaria in Italia. Ordinamento e programmi dal 1859 a oggi, FrancoAngeli, Milano 2014
- Ortoleva P., Saggio sui movimenti del 1968 in Europa e in America, Editori Riuniti, Roma 1998
- Tolomelli M, Azione collettiva e movimenti per i diritti di cittadinanza, in Balestracci F e Papa C. L’Italia degli anni Settanta. Narrazioni e interpretazioni a confronto, Rubbettino, Soveria Mannelli 2019
- Pazzaglia L, La politica scolastica del centro sinistra in Sani R. Pazzaglia L., Scuola e società nell’Italia unita: dalla Legge Casati al centro-sinistra, La Scuola, Brescia 1997
- Ricuperati G., Storia della scuola in Italia, La Scuola, Brescia 2015
- Santamaita S., Storia della scuola. Dalla scuola ala sistema formativo, Mondadori, Milano 2010
- Santoni Rugiu A., La lunga storia della scuola secondaria, Carocci, Roma, 2013
- Sarno M., Sinibaldi M. (a cura di), Il movimento degli studenti medi in Italia, Savelli, Roma 1977
- Susi F., Scuola società politica democrazia. Dalla riforma gentile ai decreti delegati, Armando, Roma 2012
- Volpi C. et al., La scuola agli studenti. Esperienze di autogestione nelle scuole secondarie romane, Armando, Roma 1978