Vol. 10 No. 1 (2023): Sixty years after the reform of middle school: a new historiographical overview
Monographic Section Articles

Conservatives’ middle school: Right-wing opposition to the 1962 reform

Luigi Ambrosi
Ricercatore indipendente

Published 2023-08-09

Keywords

  • right-wing,
  • Italian Social Movement (M.S.I.),
  • Italian Liberal Party (P.L.I.),
  • middle school,
  • Sixties

How to Cite

Ambrosi, L. (2023). Conservatives’ middle school: Right-wing opposition to the 1962 reform. Rivista Di Storia dell’Educazione, 10(1), 21–32. https://doi.org/10.36253/rse-14174

Abstract

In 1962, right-wing political parties in Italy opposed the law establishing the State middle school. The reasons for this dissent were advanced during the parliamentary debate: by the liberals, the neo-fascists and the royalists. There were varied opinions, but they converged on some fundamental traits, also common to some exponents of the major government party, namely the Christian Democrats. Through the analysis of these arguments, an alternative school model to the one proposed in the reform emerges: unitary but not unique, with a strong humanistic imprint, in which spiritual values were the main foundations of a European identity, an alternative to Soviet and American materialism. They wanted a selective school, which would reflect the natural inequality between pupils, in terms of ability and will. It is a profile that can be defined as conservative, shared in the main aspects by many teachers wary of the reform.

References

  1. Ambrosini, Manuele. 2016. “La storia del latino nelle scuole italiane.” Storia e Futuro 41. https://storiaefuturo.eu/la-storia-del-latino-nelle-scuole-italiane/. Ultimo accesso 16 aprile 2023. DOI: https://doi.org/10.3280/SPC2015-069004
  2. Barbagli, Marzio, e Dei, Marcello. 1969. Le vestali della classe media. Ricerca sociologica sugli insegnanti. Bologna: il Mulino.
  3. Bertoni Jovine, Dina, 1967. La scuola italiana dal 1870 ai giorni nostri. Roma: Editori Riuniti.
  4. Betti, Carmen. 2013. “Editoriale.” Nuovo bollettino CIRSE 1:9-11. DOI: https://doi.org/10.1007/BF03356623
  5. Capperucci, Vera. 2008. “La ‘destra’ democristiana.” In Storia delle destre nell’Italia repubblicana, a cura di Giovanni Orsina, 41-84. Soveria Mannelli: Rubbettino.
  6. Ciampani, Andrea, e Orsina, Giovanni, 2020. “I conservatori e il mutamento politico.”. Ricerche di storia politica 3: 237-242.
  7. Covato, Carmela, e Meta, Chiara, 2020. Mario Alighiero Manacorda. Un intellettuale militante. Tra storia, pedagogia e politica. Roma: Tre-Press.
  8. Codignola, Tristano. 1986. “La guerra dei trent’anni. Com’è nata la scuola media in Italia.” In La scuola italiana dal 1945 al 1983, a cura di Mario Gattullo, e Ado Visalberghi, 120-148. Scandicci (Firenze): La Nuova Italia.
  9. Galfrè, Monica. 2017. Tutti a scuola! L’istruzione nell’Italia del Novecento. Roma: Carocci.
  10. Galfrè, Monica. 2020. “La scuola media unica, il ritardo scolastico e gli «alunni disadattati». I primi bilanci.” In Inclusione e promozione sociale nel sistema formativo italiano dall’Unità ad oggi, a cura di Anna Ascenzi, e Roberto Sani, 245-260. Milano: FrancoAngeli.
  11. Girardo, Antonio, cur. 1987. “Costituzioni – Decreti – Dichiarazioni.” In I documenti del Concilio Vaticano II. Torino: Edizioni Paoline.
  12. Martinelli, Chiara. 2017. “Da ‘conquista sociale’ a ‘selezione innaturale’: le illusioni perdute delle classi differenziali nella scuola media (1962-1971).” Italia contemporanea 285: 147-170. DOI: https://doi.org/10.3280/IC2017-285006
  13. Oliviero, Stefano. 2007. La scuola media unica: un accidentato iter legislativo. Firenze: Centro editoriale toscano.
  14. Oliviero, Stefano. 2013. “La ‘soppressione’ del Latino.” In Le riforme sono possibili. 1963: la scuola media diventa unica, a cura di Angelo Guerraggio, 37-52. Milano: Centro Pristem.
  15. Orsina, Giovanni. 2008. Introduzione a Storia delle destre nell’Italia repubblicana. Soveria Mannelli: Rubbettino.
  16. Orsina, Giovanni. 2010. L’alternativa liberale: Malagodi e l’opposizione al centrosinistra. Venezia: Marsilio.
  17. Trebisacce, Giuseppe. 2013. “La lunga storia della scuola media.” Nuovo bollettino CIRSE 1:15-26.
  18. Ungari, Andrea. 2021. “I progetti di ‘Grande destra’ dalla rinascita democratica alla crisi del governo Tambroni.” In Andrea Ungari, e Giuseppe Parlato, 149-184. Le destre nell’Italia del secondo dopoguerra. Dal qualunquismo ad Alleanza nazionale. Soveria Mannelli: Rubbettino.